Rijksmonument

De Hervormde Kapel staat sinds 1999 geregistreerd bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed onder Objectnummer 1024 en Monumentnummer 510741.

De RCE omschrijft het gebouw als volgt:

De expert van de RCE geeft de volgende waardering:

Monument van het jaar 2020

In 2020 vonden wij dat we zover waren dat we het pand wilden openstellen voor de Open Monumentendag. We meldden ons aan, maar kregen te horen dat er dat jaar geen bezichtigingen zouden zijn i.v.m. de Coronacrisis. Wel werd gevraagd of we wilden meedoen aan een onlineverkiezing van Monument van het Jaar 2020 van de Gemeente Deventer. Er werden filmpjes gemaakt van de geselecteerde monumenten, en het publiek kon stemmen via een app.

Hoewel we in de Synagoge aan de Golstraat een geduchte concurrent kregen, wisten we toch veruit de meeste stemmen te vergaren. In de Lebuïnuskerk werd ons de prijs door een wethouder overhandigd tijdens een anderhalve-meter-ceremonie. De prijs bestond uit een grote plaquette en een 3D opname van de kerkzaal. Ook viel natuurlijk eeuwige roem ons ten deel.

Onderhoud

Uiteraard vergt het onderhoud van een dergelijk pand veel aandacht en geld. We hebben een contract met Monumentenwacht Overijssel en Flevoland. Experts nemen het gehele gebouw tweejaarlijks onder de loep, en brengen dan een uitgebreid verslag uit. Dat verslag is de basis voor een onderhoudsplan dat met 60% subsidie uitgesmeerd over meerdere jaren wordt uitgevoerd.

In 2010 heeft de toenmalige eigenaar met subsidie groot onderhoud laten plegen. De volgende adviezen van Monumentenwacht werden toen opgevolgd.

Jan Jaap en Titi Lems
Graaf van Burenstraat 12
7411RW Deventer

t. 06 2926 3183 (Jan Jaap)